Onze taken uitgevoerd bij het eerste contact met de nieuwkomer
Met cliënten gaan wij naar een Woningstichting om het huurcontract te tekenen.
Aansluitend starten we op kantoor met brede intake, waarbij we altijd gebruik maken van een tolk, die dagelijks aanwezig is. Bij de intake komen onderstaande onderwerpen aan de orde:
- Algemene kennismaking
- Fysiek en digitaal dossier in CVS aanmaken.
- Check aanwezigheid DigiD account / sms controle / DigiD app installeren
- Check log-in bank en tenaamstelling op beide partners
- Inschrijven bij gemeente (digitaal)
- Bijzondere Bijstand aanvragen voor opknap-, inrichtingskosten en eerste huur
- Inventarislijst maken (evt. controle op locatie) en afspraak Meubelproject maken
- Zorgverzekering regelen / B12 aanleveren Menzis / afmelden RMA digitaal
- WA- , inboedel- en zonodig uitvaartverzekering regelen
- Energieleverancier en Vitens regelen, meterstanden bij verhuizing of eerste
vestiging doorgeven.
- Mijn Overheid activeren en voor alle instanties account aanmaken (te denken aan Menzis, energie, Vitens etc) en zorgen dat er een app voor gedownload wordt op telefoon van cliënt
- Zo nodig inschrijven bij Woonburo Almelo
- Aanvragen Toeslagen voor huur, zorg en eventueel KOT.
- Kinderbijslag bij SVB regelen
- Inschrijven bij huisarts en tandarts. Eerste kennismakingsafspraken bij beiden
treffen.
- Inschrijven bij Apotheek
- Verloskundige en kraamzorg regelen bij zwangerschap
- PW uitkering aanvragen, hiervoor de formulieren invullen en bewijsstukken aanleveren bij Sociale Dienst (Werkplein).
- Inschrijven bij Werk.nl
- Huur via de uitkering laten overmaken aan de verhuurder middels afgifte machtiging ten behoeve van derden aan sociale zaken.
- Bij SVB aanvragen doen voor AOW en AIO
Zij-instromers verwijzen we naar de wijkteams voor hun PW aanvraag. Zo nodig begeleiden we dat vanuit kantoor eventueel met hulp van een tolk. Afhankelijk van de situatie (duur verblijf in Nederland, mate van inburgering, taalbeheersing) vervullen wij een deel van de taken die bij hierboven vermeld staan.